Så kan du få ett mer hållbart arbetsliv
* Enligt en rapport från Försäkringskassan.
* Enligt en rapport från Försäkringskassan.
Att ”multitaska” och göra flera saker samtidigt är ett vanligt beteende, men forskning visar att det gör oss mindre effektiva. Genom att fokusera på en sak i taget och slutföra en uppgift innan man går vidare till nästa blir ofta mer gjort. Att planera sin arbetsdag genom att till exempel börja morgonen med att lista och prioritera dagens arbetsuppgifter och sedan avrunda dagen med att summera vad man gjort är också ett enkelt sätt att skapa struktur.
Ständigt inkommande meddelanden kan vara en stressfaktor och en källa till att bli ofokuserad. Stäng av notiser från alla mail- och chattprogram och bestäm istället ett antal tillfällen under arbetsdagen när du checkar av meddelanden.
För att undvika negativ stress är återhämtning en viktig faktor. Gör det du mår bra av och prioritera inte bort det! Förutom längre återhämtning utanför jobbet är det bra att ta en lite längre paus (till exempel lunchpaus) och flera mikropauser under arbetsdagen. På så sätt kan du minska stressnivåerna.
Att förstå och lyssna på kroppens signaler i tid är viktigt för att förebygga sjukskrivning och stressrelaterad ohälsa. Det kan vara enklare sagt än gjort när vardagen knackar på. Arbetsgivaren har enligt lag ansvar för den psykosociala arbetsmiljön, om du känner dig stressad på jobbet prata med din arbetsgivare.
Dina försäkringar, både via ditt jobb och privat kan också innehålla hjälp för att hitta ett mer balanserat arbetsliv. Till exempel kan du ha möjlighet till både stöd och hjälp via din tjänstepension och/eller sjukförsäkring.