Företag Privat

Om Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation som installeras på mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter så länge du har din mobila enhet med dig. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp på din mobila enhet, och dels hämta ett Mobilt BankID.

Kom igång med Mobilt BankID

Jag får ett felmeddelande när jag loggar in. Hur kommer jag vidare?

Åtgärden avbruten. Försök igen.

Antingen finns det redan en pågående förfrågan, eller så blev förfrågan avbruten. Prova att starta om appen och gör ett nytt försök.

Om det fortfarande inte fungerar att logga in kan du testa ditt BankID på https://test.bankid.com. Fungerar inte ditt BankID på testsajten heller? Kontakta banken som utfärdade ditt Mobila BankID.


Internt tekniskt fel. Försök igen.

Ett fel uppstod. Prova att starta om appen och gör ett nytt försök.

BankID-appen svarar inte.

Kontrollera att appen är startad och att du har internetanslutning. Om du inte har något giltigt BankID kan du hämta ett hos din internetbank. Försök sedan igen.

Om det fortfarande inte fungerar att logga in kan du testa ditt BankID på https://test.bankid.com. Fungerar inte ditt BankID på testsajten heller? Kontakta banken som utfärdade ditt Mobila BankID.


Det BankID du försöker använda är för gammalt eller spärrat.

Använd ett annat BankID eller hämta ett nytt hos din internetbank.

BankID-programmet verkar inte finnas i din telefon eller surfplatta.

Installera BankID säkerhetsapp och hämta ett BankID hos din internetbank.